Е дно от големите предизвикателства пред електрическите коли е въпросът къде ще се зареждат. Дори и с по-бързите технологии за зареждане, в повечето случаи е нужно по-дълго време в сравнение със зареждането на резервоар с дизел или бензин. А и едно от основните изтъквани предимства на EV зареждането е, че може да бъде навсякъде. Същевременно една от главните критики към електричките е именно фактът, че може да е навсякъде – улиците ще бъдат опасани с кабели.
Но има и някои по-практични решения. И едно от тях вече е с изградена инфраструктура и е широко разпространено в практически всеки приличен град. А именно уличното осветление. Хиляди стълбове са разположени по бордюрите на идеално разстояние от колите, които са паркирани до тротоара. И си имат готов достъп до енергопреносната мрежа.
Разбира се, едно е жица за лампа, съвсем друго е инфраструктура за зареждане на електрически автомобил. Затова вече има специални проекти, които да превърнат уличните стълбове в зарядни станции за EV, съобщава InsideEVs.
Един от тях започва да се изгражда в щата Мичиган в САЩ. Той е дело на местната управа, заедно с телекома AT&T и компанията Voltpost. Проектът тръгва в Детройт, а амбицията е да бъде развит до повече градове в щата.
Voltpost превръща съществуващите стълбове с зарядни. Не се налага подмяната на инфраструктурата, а просто се монтира допълнителното устройство. Недостатъкът е, че скоростта на зареждане ще е доста бавна, защото се използва наличната електрическа мрежа. Но пък идеята на Voltpost е, че колата така или иначе ще е паркирана с часове, особено нощем или пък докато собственикът е на работа, така че няма нужда от бързо зареждане.
Това ще е добре и за самата мрежа. Така тя няма да се претоварва, а ще може по-лесно да разпределя консумацията. Voltpost казва, че инсталирането на оборудването отнема не повече от два часа и струва много по-малко в сравнение с типична зарядна станция.
Всеки стълб може да бъде оборудван с до 4 кабела, така че в зависимост от местоположението му (например на паркинг на магазин), ще може да зарежда няколко коли едновременно. И тъй като по дефиниция стълбовете са близо до улицата, тротоарите няма да са опасани с кабели, които да пречат на пешеходците.
Стълбовете ще имат и интернет връзка. Това ще позволи на Voltpost да следи и управлява зарядните от разстояние. Ще разбира веднага и ако има проблем, за да изпрати екип, който да го поправи.
Компанията вече има два пилотни проекта в Ню Йорк и Детройт, които да докажат концепцията. Сега преминава към по-мащабната му реализация в щатите Мичиган, Ню Йорк и Илинойс. Амбицията е до 2030 г. да има десетки хиляди такива зарядни в големите градове. А ако проектът покаже добри резултати, можем да очакваме и доста конкуренти, които бързо ще се появят и ще искат също да преобразят стълбовете.